Binnendijk Instituut

Ademtherapie  |  EnergyControl  |  (stress)Counseling
Inspanningstest  |  VO2max  |  Sportrusten

‘Betere prestaties en vermindering van klachten door slim sporten en anders ademen’

Michelle Binnendijk 2019

Over mij

Mijn naam is Michelle Binnendijk, geboren in 1988 te Den Haag. Ik ben een gepassioneerde stresscounselor en EnergyControl- en ademtherapeute.

Mijn missie is om zoveel mogelijk mensen er van bewust te maken dat zij zelf de kracht hebben om zichzelf beter te maken. Door inzicht te geven in de eigen belastbaarheid en herstelvermogen kunt u gebruik maken van uw lichaamseigen medicijn!

Herkent u zich in de volgende zaken, dan kan ik zeker iets voor u betekenen!

Kan of durft u moeilijk nee te zeggen, gaat u altijd maar door, bent u perfectionistisch, zorgt u meer voor anderen dan voor uzelf? En bent u altijd maar moe, kunt u zich slecht concentreren, slaapt u slecht, bent u prikkelbaar, ervaart u regelmatig (werk)stress, bent u overspannen en/of hebt u een constant gejaagd gevoel? Dan weet ik hoe u er snel weer bovenop komt!

Met de EnergyControl methode richt ik me op 4 pijlers: uw geest/mindset, ademhaling, voeding en bewegen binnen je persoonlijke belastbaarheid. De combinatie van EnergyControl met counseling zorgt voor een snelle vermindering van klachten en een beter inzicht in het ontstaan ervan, daarnaast leer ik u hoe u klachten in de toekomst kunt voorkomen.

Burn-out of chronisch moe?

In de hectische wereld van tegenwoordig valt het vaak niet mee om in balans te blijven en uw innerlijke rust te bewaren. We worden met allerlei verschillende soorten spanningsbronnen geconfronteerd: tegenslagen, problemen op het werk of het ontbreken van werk, geldzorgen, spanning binnen relaties, zorgen om onze gezondheid, om er maar een paar te noemen. We ondervinden deze gevoelens elke dag. Vaak is dit zo gewoon geworden dat we er ons niet eens meer van bewust zijn. Deze frustraties en spanningsbronnen zorgen allemaal voor stress. Met stress bedoelen we de belasting die uw lichaam en geest ondervinden als reactie op bepaalde gebeurtenissen. Die belasting kan ertoe leiden dat u uiteindelijk lichamelijke klachten ontwikkeld of ziek wordt. 

Wanneer we het hebben over stress of een burn out, denken we meestal in de eerste plaats aan grote, heftige dingen die ons overkomen, zoals een scheiding of het overlijden van een dierbare. Er zijn ook minder grote stressbronnen zoals een portemonnee verliezen, een deuk in de auto of langdurig slepende zaken zoals conflicten, verbroken relaties of overlast van buren. Ook de kleine dagelijkse probleempjes en irritaties veroorzaken stress. Vele kleintjes maken echter een grote. Voorbeelden hiervan zijn: iemand die onaardig reageert, lange rijen bij de kassa, uw eigen slordigheid (alweer die sleutel kwijt…) of perfectionisme, mensen die te laat komen, etc. Maar ook positieve veranderingen, zoals een verhuizing naar een mooi huis of de geboorte van een kind kunnen stress oproepen, omdat het veel van je aanpassingsvermogen vraagt.

Stans van der Poel
Stans van der Poel, specialist op het gebied van inspanningsfysiologie en ademhaling, ontwikkelde 25 jaar geleden de EnergyControl methode waarmee de disbalans tussen lichaam en geest wordt gemonitord en aangepakt. Hiervoor ontwikkelde zij hoogwaardige apparatuur om alles meetbaar te maken. Inmiddels zijn zowel de methode als de apparatuur wetenschappelijk gevalideerd.
Meer informatie over de methode en Stans van der Poel leest u in het boek: Chronische vermoeidheid nooit meer.

Wat is het resultaat van de EnergyControl methode?
In gemiddeld 15 weken heeft u weer genoeg energie en weerstand opgebouwd om de hedendaagse hectische wereld aan te kunnen. Om het u nog gemakkelijker te maken is het mogelijk om, onder persoonlijke begeleiding middels een speciale app, te trainen. De app vertelt u iedere ochtend of uw energievoorraden zijn aangevuld en op welk niveau u kunt gaan trainen.

Slim sporten doe je zo!

De meeste topsporters weten al dat zij moeten trainen op hun persoonlijke niveau. Echter is dit voor de recreatieve sporter net zo belangrijk. Het voorkomt blessures, de opbouw van de conditie en energie gaat stukken sneller én u herstelt beter. Of u nu traint voor een hardloopwedstrijd of om meer energie te krijgen in het dagelijks leven, wat uw doel ook is, een inspanningstest en persoonlijke schema’s helpen u om uw doelen realistisch te maken en er gericht naartoe te werken. De resultaten van de test geven een goed beeld van uw capaciteiten, grenzen en uw verbeterpunten.

Trainen is een combinatie van uw lichaam uitdagen en het laten herstellen om beter te worden. Zonder herstel is vooruitgang gewoonweg niet mogelijk. Met persoonlijke hartslagzones en een persoonlijk trainingsplan, aangepast op uw doel(en), haalt u meer uit iedere training. Door efficiënter te trainen, kunt u met minder training toch beter presteren.

Er wordt altijd een rustmeting gedaan voordat u de inspanningstest doet. Deze meting geeft inzicht in mate van stress, uw ademhaling en hartslag in rust en daarmee uw vermogen om te herstellen van de trainingen, ziekte of stress (emotie). Ook leer ik u leert hoe u dit kunt beïnvloeden.

Waarom ook hardlopers getest worden op een fiets
Ook hardlopers test ik bij voorkeur op de fiets. Natúúrlijk weet ik dat uw hartslag dan minder hoog komt en dat het als loper veel fijner is om lopend te meten. Toch blijkt dat het lopen op een loopband veel ruis kan geven in de uitslagen.

Géén masker
Ik test met de apparatuur die ontwikkeld is door Stans van der Poel, dé specialist op het gebied van inspanningsfysiologie en ademhaling. Groot voordeel: u hoeft geen kap voor uw mond. Dat kan zo benauwend voelen dat u anders gaat ademen. En dat willen wij niet.

U ontvangt de uitslag van de test, uw schema(‘s) en aanvullende informatie altijd na de test per e-mail.

Sportrusten

Wilt u een halve of hele marathon lopen? Maar ziet u op tegen die lange duurlopen van 30km? Heeft u geen tijd om zoveel kilometers te maken? Of raakt u snel geblesseerd? Dan biedt Sportrusten een alternatief. Een schema waarbij u voor de marathon maximaal 14km traint. En voor de halve maximaal 10km. Als extraatje slaapt u beter en ontspant u makkelijker. Begint u liever met een 10km? Dan is daar ook een mooi schema voor.

Wat is sportrusten?
Sportrusten is een programma van 100 dagen. U combineert slim hardlopen of wielrennen met rustig ademen. Dus: minder kilometers trainen, maar wel gericht met een hartslagmeter. Rustig ademen doet u met behulp van ademhalingsoefeningen. En daar krijgt u veel moois voor terug:

  • Blijmoediger brein (geen chagrijn maar een glimlach)
  • Meer energie (ook ’s ochtends en ’s avonds na 20:00 topfit)
  • Diepere slaap (in. uit. pauze. in. uit. pauzzzzzz..)
  • Hogere basissnelheid (bij een lage hartslag harder lopen)
  • Betere concentratie (een goed boek lezen en onthouden)
  • Sneller herstel van training, ziekte of stress

Kijk voor meer informatie op www.sportrusten.nl

 

Countdown:

Marathon van Rotterdam

Marathon van Amersfoort

Midzomeravondmarathon Diever

Contact

Binnendijk Instituut

Weissenbruchstraat 81
2596 GC  Den Haag

Tel: 070-362 87 89
E-mail: michelle@binnendijk-instituut.nl

Klik hier voor onze privacy verklaring

 
Openingstijden

Maandag en woensdag van 9:30 tot 12:00
Dinsdag, donderdag en vrijdag van 9:30 tot 17:00 uur.

Het Binnendijk-Instituut is aangesloten bij het ECM netwerk en opereert vanuit locatie Fysio Benoordenhout.

Afspraak maken

Een afspraak maken kan op verschillende manieren, mail uw voorkeuren, bel of plan direct een afspraak via onderstaande knop.

Health Check

HRV monitoring
Rust- en stresstest
Analyse van de ademhaling
Vaststellen van uw vermogen tot herstel.
75,-

Inspanningstest

Health Check
Inspanningstest
Uitgebreid verslag en advies
Persoonlijk trainingsschema
180,-

Sportrusten 100 dagen programma

Health Check
Inspanningstest
Sportrusten pakket:
100 dagen online begeleiding
Kalender en stickervel
250,-

Consult (1 uur)

Stresscounseling,
Ademtherapie of
 Coaching

60,-