Binnendijk Instituut

Lichaam en geest weer in balans door anders ademen en bewegen op persoonlijk niveau

‘Zonder herstel is vooruitgang niet mogelijk.’

Tim 2017

Over mij

Mijn naam is Tim Binnendijk, in 1985 geboren in Den Haag. Ik groeide op met een vader als fysio-/orthopedisch manueel therapeut en een moeder als verpleegkundige. De behoefte om mensen te helpen zit als het ware in zijn DNA verweven. Na wat omzwervingen in andere disciplines kon ik dit niet langer ontkennen en startte in 2011 mijn eigen praktijk in Den Haag.

In mijn zoektocht naar een manier om mensen te leren hoe zij zelf kunnen zorgen voor ontspanning en herstel, kwam Stans van der Poel op mijn pad. Haar methode, waarbij inspanning en ontspanning zorgen dat er een balans ontstaat in het lichaam, paste ik direct toe in mijn praktijk.

Mijn missie is mensen bewust te laten worden van de kracht van een juiste ademhaling en hen weer een goede balans te laten vinden tussen (in)spanning en ontspanning. Klachten bij burn out, chronische vermoeidheid, diabetes en fibromyalgie zijn wat mij betreft verleden tijd!

EnergyControl methode

In de hectische wereld van tegenwoordig valt het vaak niet mee om in balans te blijven en uw innerlijke rust te bewaren. We worden met allerlei verschillende soorten spanningsbronnen geconfronteerd: tegenslagen, problemen op het werk of het ontbreken van werk, geldzorgen, spanning binnen relaties, zorgen om onze gezondheid, om er maar een paar te noemen. We ondervinden deze gevoelens elke dag. Vaak is dit zo gewoon geworden dat we er ons niet eens meer van bewust zijn. Deze frustraties en spanningsbronnen zorgen allemaal voor stress. Met stress bedoelen we de belasting die uw lichaam en geest ondervinden als reactie op bepaalde gebeurtenissen. Die belasting kan ertoe leiden dat u uiteindelijk lichamelijke klachten ontwikkeld of ziek wordt. 

Wanneer we het hebben over stress of een burn out, denken we meestal in de eerste plaats aan grote, heftige dingen die ons overkomen, zoals een scheiding of het overlijden van een dierbare. Er zijn ook minder grote stressbronnen zoals een portemonnee verliezen, een deuk in de auto of langdurig slepende zaken zoals conflicten, verbroken relaties of overlast van buren. Ook de kleine dagelijkse probleempjes en irritaties veroorzaken stress. Vele kleintjes maken echter een grote. Voorbeelden hiervan zijn: iemand die onaardig reageert, lange rijen bij de kassa, uw eigen slordigheid (alweer die sleutel kwijt…) of perfectionisme, mensen die te laat komen, etc. Maar ook positieve veranderingen, zoals een verhuizing naar een mooi huis of de geboorte van een kind kunnen stress oproepen, omdat het veel van je aanpassingsvermogen vraagt.

Stans van der Poel
Stans van der Poel, specialist op het gebied van inspanningsfysiologie en ademhaling, ontwikkelde 25 jaar geleden een methode waarmee de disbalans tussen lichaam en geest wordt aangepakt. Hiervoor ontwikkelde zij hoogwaardige apparatuur om alles meetbaar te maken. Inmiddels zijn zowel de methode als de apparatuur wetenschappelijk gevalideerd.
Meer informatie over de methode en Stans van der Poel leest u in het boek: Chronische vermoeidheid nooit meer.

Wat is het resultaat van de EnergyControl methode?
In 6 tot 18 weken heeft u weer genoeg energie en weerstand opgebouwd om de hedendaagse hectische wereld aan te kunnen. Om het u nog gemakkelijker te maken is het mogelijk om, onder persoonlijke begeleiding middels een speciale app, te trainen. De app vertelt u iedere ochtend of uw energievoorraden zijn aangevuld en op welk niveau u kunt gaan trainen.

Inspanningstest

Waarom zou u een inspanningstest doen?
De meeste topsporters weten al dat zij moeten trainen op hun persoonlijke niveau. Echter is dit voor de recreatieve sporter net zo belangrijk. Het voorkomt blessures, de opbouw van de conditie en energie gaat stukken sneller én u herstelt beter. Of u nu traint voor een hardloopwedstrijd of om meer energie te krijgen in het dagelijks leven, wat uw doel ook is, een inspanningstest en persoonlijke schema’s helpen u om uw doelen realistisch te maken en er gericht naartoe te werken. De resultaten van de test geven een goed beeld van uw capaciteiten, grenzen en uw verbeterpunten.

Trainen is een combinatie van uw lichaam uitdagen en het laten herstellen om beter te worden. Zonder herstel is vooruitgang gewoonweg niet mogelijk. Met persoonlijke hartslagzones en een persoonlijk trainingsplan, aangepast op uw doel(en), haalt u meer uit iedere training. Door efficiënter te trainen, kunt u met minder training toch beter presteren.

Er wordt altijd een rustmeting gedaan voordat u de inspanningstest doet. Deze meting geeft inzicht in mate van stress, uw ademhaling en hartslag in rust en daarmee uw vermogen om te herstellen van de trainingen, ziekte of stress (emotie). Ook leer ik u leert hoe u dit kunt beïnvloeden.

Waarom ook hardlopers getest worden op een fiets
Ook hardlopers test ik bij voorkeur op de fiets. Natúúrlijk weet ik dat uw hartslag dan minder hoog komt en dat het als loper veel fijner is om lopend te meten. Toch blijkt dat het lopen op een loopband veel ruis kan geven in de uitslagen.

Géén masker
Ik test met de apparatuur die ontwikkeld is door Stans van der Poel, dé specialist op het gebied van inspanningsfysiologie en ademhaling. Groot voordeel: u hoeft geen kap voor uw mond. Dat kan zo benauwend voelen dat u anders gaat ademen. En dat willen wij niet.

U ontvangt de uitslag van de test, uw schema(‘s) en aanvullende informatie altijd na de test per e-mail.

Sportrusten

Wilt u een halve of hele marathon lopen? Maar ziet u op tegen die lange duurlopen van 30K? Heeft u geen tijd om zoveel kilometers te maken? Of raakt u snel geblesseerd? Dan biedt Sportrusten een alternatief. Een schema waarbij u voor de marathon maximaal 14K traint. En voor de halve maximaal 10K. Als extraatje slaapt u beter en ontspant u makkelijker. Begint u liever met een 10K? Dan is daar ook een mooi schema voor.

Wat is sportrusten?
Sportrusten is een programma van 100 dagen. U combineert slim hardlopen of wielrennen met rustig ademen. Dus: minder kilometers trainen, maar wel gericht met een hartslagmeter. Rustig ademen doet u met behulp van ademhalingsoefeningen. En daar krijgt u veel moois voor terug:

  • Blijmoediger brein (geen chagrijn maar een glimlach)
  • Meer energie (ook ’s ochtends en ’s avonds na 20:00 topfit)
  • Diepere slaap (in. uit. pauze. in. uit. pauzzzzzz..)
  • Hogere basissnelheid (bij een lage hartslag harder lopen)
  • Betere concentratie (een goed boek lezen en onthouden)
  • Sneller herstel van training, ziekte of stress

 

 

 

Sportrusten-pakket-Ik-hardloper

Contact

Binnendijk Instituut

Weissenbruchstraat 81
2596 GC  Den Haag

Tel: 070-362 87 89
E-mail: tim@binnendijk-instituut.nl

Klik hier voor onze privacy verklaring:

 
Openingstijden

Dinsdag van 9:30 tot 18:00 uur.

Het Binnendijk-Instituut is aangesloten bij het ECM netwerk en opereert vanuit locatie Fysio Benoordenhout.

In de maand juli en augustus zijn wij beperkt open.

Afspraak maken
Health Check

HRV monitoring
Analyse van de ademhaling
Vaststellen van het vermogen tot herstel.
75,-

Inspanningstest

Health Check
Inspanningstest
Uitgebreid verslag en advies
Persoonlijk trainingsschema
180,-

Sportrusten 100 dagen programma

Inspanningstest
Sportrusten pakket:
100 dagen online begeleiding
Kalender en stickervel
250,-

EnergieControl programma

2x Inspanningstest
Toegang tot EC-HRV test app
Begeleiding van coach middels de app
Frequent contact met uw coach
95,- per maand
(minimaal 5 maanden)