Bigstock blije man 2

Futloos, altijd achter de feiten aan hollen en het liefst zou je overdag een dutje doen, wie heeft er niet zulke dagen? Steeds meer mensen vragen te veel van hun lichaam, waardoor zij hun energievoorraden leegtrekken en chronisch vermoeid dreigen te raken.

Door 4 simpel toe te passen tips kun je je weer energiek voelen en zelfs tijd overhouden op een dag!

Tip 1: Drink water
Als je te weinig water drinkt raak je uitgedroogd, wanneer je dorst hebt ben je eigenlijk al te laat. Het put je uit en je voelt je loom. Normale handelingen kosten al snel extra energie. Hoe weet je nu of je voldoende drinkt? Een simpele rekensom: 1 liter per 30 kilo lichaamsgewicht. Op een dag dat je veel transpireert, bijvoorbeeld door het warme weer of door sport, drink je natuurlijk meer. Maar ook naast een glas alcohol of een kop koffie neem je een extra glas water.

Tip 2: Vermijd suiker
Het eten van geraffineerde suikers zorgt ervoor dat je behoorlijke dips kunt krijgen in je suikerspiegel en dus in je energie. Wanneer de tong iets zoets registreert (dus ook suikervervangers) start het de hele suikerverbrandingsmotor op. Dit zorgt ervoor dat er op dat moment geen energiezuinig vet wordt verbrand. De suikerverbrandingsmotor willen we eigenlijk alleen aan hebben wanneer we inspanning leveren, zoals bij sporten. Verbruiken we deze energie ook in rust, dan kunnen we zelfs melkzuur (spierpijn) aanmaken terwijl we op de bank zitten!

Tip 3: Anders ademhalen
Een verkeerde ademhaling kan voor veel problemen zorgen. Zo kan het ervoor zorgen dat, net als bij het eten van iets zoets, de suikerverbrandingsmotor wordt geactiveerd. Daarnaast zorgt een verkeerde ademhaling ook voor een tekort aan koolzuurgas in ons lichaam. Koolzuurgas is dan wel een restproduct van de verbranding, toch hebben we het nodig voor belangrijke processen. Zo houdt het de bloedvaten open en houdt het de zuurgraad (PH) in de maag (spijsvertering) en darmen (immuunsysteem) op pijl. Een verkeerde ademhaling kan ook spierspanning in de nek en schouders geven. Al met al kost een verkeerde ademhaling voor veel problemen en het kost veel energie.

Tip 4: Sporten op duur 2 niveau
Sporten in de duur 2 zone betekent; sporten op het juiste niveau voor het beste resultaat. Het lichaam komt volledig in balans, conditioneel ga je er het meest op vooruit en het mooiste is: het is goed vol te houden én GEEN SPIERPIJN achteraf. Om in deze zone te kunnen trainen is een inspanningstest nodig om uw persoonlijke hartslagtrainingszones te bepalen.

Pas deze tips toe in je dagelijks leven en je voelt je een stuk energieker én houd zelfs meer tijd over. Dat klinkt misschien gek, maar door de extra energie en de verbeterde concentratie rond je je taken sneller af en houd je dus tijd over.

Wil je meer weten over de inspanningstesten, trainen op duur 2 niveau of de ademhaling? Kijk dan verder op onze website en maak een afspraak. De inspanningstest (inclusief health check) geeft je een duidelijk beeld van je huidige conditie en gezondheid. Daarnaast krijg je een persoonlijk trainingsschema voor de eerste 6 weken.

Categories:

Tags:

No responses yet

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.