BreatheStans van der Poel, mijn mentor en dé specialist op het gebied van inspanningsfysiologie en ademhaling, sprak tijdens een door ons georganiseerde lezing over onze lichaamseigen medicijnen. Volgens Stans kunnen wij zelf veel klachten verminderen en voorkomen zonder dure medicijnen, we moeten er alleen moeite voor doen.

Klachten als diabetes, hoge bloeddruk, concentratieproblemen, burn-out, fibromyalgie en andere chronische vermoeidheidsklachten zijn door onszelf te verminderen! Hiervoor moeten we wel wat doen.

Een groot deel van het antwoord ligt in de ademhaling, een verkeerde ademhaling zorgt namelijk voor veel problemen. Zo zorgt een slechte ademhaling voor een disbalans van onze PH-waardes (zuurgraad) in maag en darmen, wat voor spijsverterings- en immuun problemen zorgt. Een verkeerde ademhaling zorgt er ook voor dat wij in rust niet meer in de vetverbranding zitten, maar in de suikerverbranding. Naast dat veel ziektes gedijen op de suikerverbranding, zorgt het ook voor vermoeidheid.

Ons suikerpotje is voldoende om ongeveer een uur behoorlijke inspanning te leveren. Onze vetvoorraad is voldoende om 90 dagen op te overleven. Wanneer we in rust ook op de energie uit ons suikerpotje teren, dan kan het voorkomen dat we in rust zelfs melkzuur aanmaken, dus echt spierpijn hebben.

Naast een verkeerde ademhaling, zorgt suiker in onze voeding ook voor het aanzetten van de suikerverbranding. Sterker nog, wanneer onze tong iets zoets registreert, wordt de hele suikerverbrandingsmotor aangezet. Zelfs bij suikervervangers, lightproducten enz. En tegenwoordig zit in bijna alles wat wij eten en drinken suiker, lees de ingrediënten van de producten van het avondeten maar eens, zelfs in onze kip, vlees en vleesvervangers zit suiker.

Wat is dan precies een goede ademhaling?
Tijdens de tests (rustmeting/health check) die ik doe meet ik drie componenten van de ademhaling, namelijk:
– de ademfrequentie, hoe vaak adem je
– de ademteug, hoe diep zucht je
– het adempatroon, in welk ritme adem je

Wanneer deze drie in balans zijn, daalt de hartslag. Daalt de hartslag niet, dan zal er anders geademd moeten worden.

Er zijn veel boeken geschreven over de ademhaling, vaak met lastige oefeningen. Als ademhalen moeilijk was geweest, werden we wel geboren met een handleiding in onze handen.
Een goede ademhaling is als volgt:
Adem rustig in (door de neus)
Adem rustig uit (door je neus)
Wacht even tot de volgende ademhaling

Tellen hoe lang je in of uit moet ademen of tellen hoe lang je moet pauzeren, raad ik af. Het is voor iedereen iets persoonlijks en daarnaast ook nog eens afhankelijk van het moment. Lig je rustig op bed, dan zal je minder moeten ademen dan wanneer je zit en hard nadenkt over een lastig probleem.

Werkzaam in het ziekenhuis, bestudeerde Stans als longfunctielaborante het proces van de ademhaling, of beter gezegd de gaswisseling. In het kort zou je kunnen zeggen dat we met de inademing zuurstof de longen in zuigen en dat de uitademing zorgt dat het koolzuurgas ons lichaam verlaat en dat het zuurstof in het bloed komt.
De gaswisseling is een continu proces. Tijdens de in- en uitademing stroomt koolzuurgas uit het bloed in de longen, prima hoor ik je denken, dat is toch een afvalproduct van de verbranding. Dat klopt, maar een afvalproduct wil ik het niet noemen, we hebben namelijk een bepaald percentage koolzuurgas nodig voor belangrijke processen in ons lichaam. Zo houdt het koolzuurgas onze bloedvaten open (denk maar aan koude handen en voeten bij stress of angst, dan blaas je te veel koolzuurgas uit) en koolzuur zorgt voor een juiste zuurgraad in maag en darmen.

Wanneer we na de uitademing even wachten alvorens we weer inademen, komt er een balans in het koolzuurgas. In sommige gevallen kan het zelfs zo zijn dat er koolzuurgas terug het bloed in komt. Hiermee worden vele klachten voorkomen en verminderd.

Wil je weten of jouw ademhaling goed is, of juist voor problemen zou kunnen zorgen? Ik laat het je graag zien tijdens een health check. Tevens leer ik je de juiste ademhaling.

Categories:

Tags:

One response

  1. Tijdens mijn zwangerschap ben ik door Tim getraind om deze manier van ademen onder de knie te krijgen. Dat heeft tijdens de zwangerschap al voor de nodige ontspanning gezorgd, maar vooral tijdens de bevalling heeft het mij erg geholpen.

    Als voorbereiding op de bevalling heb ik, naast de begeleiding van Tim, ook verschillende workshops gevolgd, waaronder die van Irma Kemper (Bevallen met LOVE). Zij gaf een heel mooi voorbeeld: ‘Wanneer een dier bezig is om te bevallen en plotseling moet vluchten, bijvoorbeeld voor een roofdier, dan maakt het adrenaline aan. Dit vlucht/vecht hormoon komt door het bloed bij de baby en die ziet het als code rood: niet meer bewegen! Vervolgens zorgt dit hormoon er ook voor dat de baarmoeder sluit, want vluchten en de baby onderweg verliezen mag natuurlijk niet.
    Dit is bij mensen natuurlijk niet anders. Wanneer wij ons door paniek, angst en pijn laten beïnvloeden tijdens onze eigen bevalling, zorgen we voor meer pijn en duurt de bevalling alleen maar langer.
    Tegenhanger van adrenaline is oxytocine en endorfine, hierop is morfine gebaseerd. Deze stofjes hebben wij in ons lijf en hoeven we alleen op te roepen, door o.a. een rustige ademhaling.’

    Dit werkte bij mij enorm goed. Tussen de weeën door deed ik de ademhalingsoefening die Tim mij geleerd heeft. Het werkte! Ik zag dat mijn hartslag daalde en die van mijn zoontje steeg. Met mijn ontspanning gaf ik hem de kracht om naar buiten te komen.
    In recordtempo ben ik, in 4 uur en 22 minuten, bevallen!

    Dank voor je hulp!

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.