Lettend op de verbranding kan je je waarschijnlijk wel voorstellen dat het erg belangrijk is wat je in je mond stopt. Je lichaam gebruikt voedsel als brandstof voor de motor. Je stopt ook geen benzine in een auto met een dieselmotor.
De producten die wij het beste kunnen verdragen zijn heel basic en voeren ons terug naar de oertijd. Alles wat we honderdduizend jaren geleden om ons heen konden vinden, doet het goed; zoals vlees, vis, groente, fruit, eieren en noten.

De producten die slecht voor ons zijn bevatten koolhydraten en suikers. Brood, pasta’s, rijst en aardappelen zijn als eten belangrijk geworden, omdat wij met heel veel mensen op een klein stukje grond kwamen te zitten en de honger gestild moest worden. Daarnaast is de productie van bewerkt voedsel in de loop der jaren enorm toegenomen. Bewerkt voedsel bevat te weinig natuurlijke vezels die het vrijkomen van suiker in de bloedbaan vertragen. Daarbij wordt steeds meer gebruik gemaakt van bestrijdingsmiddelen, wat ook niet ten goede komt van de kwaliteit van ons voedsel.

Koek, snoep en frisdrank zijn juist de producten die helpen om de suikerverbranding te stimuleren. Veel mensen, vooral met vermoeidheidsproblemen, hebben een relatief hoog vetpercentage, ondanks dat zij er misschien mager uit zien. Dit hoge vetpercentage is te wijten aan alle processen die in het lichaam de suikerverbranding starten. Drink geen koffie of frisdrank, maar kruidenthee.
Cafeïne zorgt voor onrust in je lijf en jaagt de hartslag kunstmatig omhoog. Dit is geen goede energieleverancier. In frisdranken zoals cola, sinas of 7-up zitten enorm veel suikers en deze drank kun je dan ook beter laten staan.

Goede alternatieven om toch genoeg te drinken én gezellig te drinken zijn:

  • Kruidenthee; groene thee, rooibosthee enz.
  • Water
  • Groentesappen; wortelsap, tomatensap
  • Fruitsappen; appelsap, sinaasappelsap, kiwisap
  • Rode wijn mag ook, 2 glazen per dag

Neem geen zuivel! De krachtige groeihormonen van koemelk zijn bedoeld om een kalf van vijftig naar vijfhonderd kilo te jagen in een tijd van twee jaar. Een volgroeid, menselijk lichaam kan niets met de verhoudingen van calcium en foliumzuur in melk. Je wordt moe en dik van veel zuivel. Het calcium dat ons lichaam wél nodig heeft haal je uit groenten, sesampasta of noten.

Comments are closed