Herstel van een burn-out

In 12 weken helpen wij je de klachten verminderen zodat jij weer werkfit bent

HERSTELLEN VAN EEN BURN-OUT

Herstellen van een burn-out doe je met ons programma snel en duurzaam. Je leeft al jaren in de hoogste versnelling. Je denkt dat je alles aankunt en bent verbaasd dat je op een dag niet meer verder kunt. Je hebt huilbuien, bent uitgeput, voelt je onzeker, slaapt slecht, hebt concentratieproblemen en/of je hebt langdurige fysieke klachten. Daarnaast heb je misschien ook nog last van angst en paniek of ga je sociale contacten het liefst uit de weg. Kortom: je leven stort in.

Voor iedereen voelt het anders; zo gaat bij de één letterlijk het licht uit en wordt het zwart voor de ogen of verstijf je en kun je echt geen stap meer zetten. Bij de ander sluipen de klachten er langzaam in en bouwen zich bijna onopgemerkt op tot normaal functioneren echt niet meer gaat.

Natuurlijk wil je dat dit zo snel mogelijk voorbij is zodat je weer normaal kunt functioneren. Je wilt zo snel mogelijk herstellen van je burn-out. Hiervoor kun je zelf een beetje aanmodderen, rust nemen of af en toe wandelen, maar hierdoor duurt je herstel nóg langer. Een burn-out lost helaas niet vanzelf op en kan zelfs meerdere keren terugkomen. Om te voorkomen dat dit gebeurd kunnen wij jou tools aanreiken welke je de rest van je leven gemakkelijk kan toepassen.


EERSTE HULP BIJ EEN BURN-OUT

Merk je dat je vaker moe bent, slechter slaapt, veel piekert, vaker geïrriteerd bent of een hoge ademhaling hebt? Heb je vaker spierspanning, maag- en darmklachten? Kun jij je minder goed concentreren en heeft dit invloed dat op je functioneren in je werk, je gezin en je omgeving? Volgens de reguliere gezondheidszorg mag je pas spreken over een burn-out wanneer deze klachten langer dan 6 maanden achtereenvolgens aanhouden. Wij zien in de praktijk dat wanneer je z.s.m. ingrijpt je het herstelproces vele maanden korter kan duren.

Bij veel mensen met burn-out, maar ook bij mensen met fibromyalgie of het Chronisch Vermoeidheidssyndroom (CVS) en bij overtrainde (top)sporters zien we dat de sympathicus overuren draait en dat de parasympaticus nauwelijks actief is. Het gaspedaal wordt continu ingetrapt en het lichaam krijgt geen gelegenheid zich te herstellen. Dit kunnen wij meten met onze apparatuur én met onze app. Door het meten van de hartslag en de ademhaling zien wij dat het lichaam in rust meetwaarden vertoont alsof het een zware inspanning levert.

Een gezond persoon in rust krijgt energie uit de vetverbranding. Mensen met bovenstaande klachten blijken in rust voornamelijk energie uit de suikervoorraden te halen, voorraden die normaal gesproken bedoeld zijn voor inspanning. Het komt erop neer dat het lichaam continu in een actieve staat verkeert, waardoor het geen kans krijgt om te herstellen. Dit is puur een lichamelijke reactie op (psychologische) stress, verdriet of trauma’s.

Door dagelijks realtime monitoring van je eigen waardes met de app op je telefoon krijg je inzicht in je stressniveau en de mate van herstel. Zo kom je erachter of je roofbouw pleegt op je lichaam en weet je precies wat je die dag aankunt!

Hoe tegenstrijdig het ook lijkt, maar bewegen is juist een hele goede therapie bij ernstige, aanhoudende vermoeidheid, zoals bij een burn-out. Het lichaam is gedurende de training in balans, maar na de training ontstaat er een probleem. De arbeid van het sporten valt weg en de verbranding blijft dan meestal hoog. Motortje op gang, motortje niet meer stoppen. Nu is het zaak dat er goed afgebouwd wordt; van cooling-down naar ontspanning en ademtherapie. In het begin zal dat terugbrengen van het verbrandingssysteem moeilijk gaan, maar later zal dat steeds makkelijker worden.

Tijdens het programma reiken wij je praktische handvatten aan en krijg jij inzicht over je eigen handelen. Door middel van leuke, laagdrempelige opdrachten veranderen je gedragspatronen. We houden daarnaast rekening met jouw energieniveau. Dit alles om jouw lichaam weer in balans te brengen en zo te herstellen van een burn-out.

WAT LEVERT EEN BURN-OUT HERSTELPROGRAMMA OP?

• Een positief zelfbeeld

• Je zet jezelf weer centraal

• Beter kunnen ontspannen en genieten

• Je weet beter je grenzen aan te geven

• Opnieuw leren luisteren naar de signalen van je lichaam

• Je maakt betere keuzes

• Je hebt een goede conditie en bent fysiek fitter

• Je kunt beter doseren

• Je hebt meer energie

• Je bent werkfit

• Sterke vermindering van je klachten.


WAT GA JE DOEN?

Je krijgt eerst een intakegesprek met een van onze coaches. Zo krijgen wij een duidelijk beeld van je klachten en doelstellingen. Daarnaast doet de coach enkele metingen (zoals een bloeddrukmeting, zuurstofsaturatie, gewicht en vetpercentage). Ook wordt je hartslag en ademhaling in rust en gedurende stress gemeten. Daarna vindt een inspanningstest plaats. Dit is een fietstest waarbij je steeds zwaarder moet trappen tot jij niet verder kunt.

Uit al deze testen krijgen wij veel informatie o.a. over jouw belastbaarheid, vermogen tot herstel, stresswaardes en trainingszones. Hiervan krijg je een uitgebreid verslag.

Vervolgens ga je zelf aan de slag met een gepersonaliseerd trainingsschema waarin wij je voortgang monitoren. Dit trainingsschema bestaat uit 3 cardiotrainingen per week en ademhalingsoefeningen.


IS EEN BURN-OUTPROGRAMMA IETS VOOR JOU?

Onze manier van werken is direct, duidelijk en actief. Wij hebben geen wachtlijsten en willen binnen een week een kennismaking realiseren. Jij staat hierbij centraal, maar er is ook aandacht voor iedereen die bij jouw herstelproces betrokken is.

Herstel van een burn-out

  • Intakegesprek
  • Rustmeting en inspanningstest
  • Gepersonaliseerd behandelprogramma
  • Wekelijks contact met je coach
  • Huiswerkopdrachten om je mindset aan te pakken
  • Online training
  • 6 consulten (1 keer per 2 weken: 4 keer videobellen, 2 keer 1-op-1 in de praktijk)
  • 12 weken intensieve begeleiding
  • 3 maanden na het programma blijven wij je begeleiden tijdens terugkeer naar werk
  • Eindmeting + uitgebreid verslag
1.767 1.450

exclusief 21% BTW

Wordt het preventieve programma vergoed?

Ja, vaak wel. Je werkgever is namelijk verplicht mee te werken aan je herstel. Onze ervaring is dat als je zelf met een initiatief komt, dit het herstel bevordert. De meeste werkgevers vergoeden daarom onze programma’s.

Als een werkgever slechts een deel van de kosten vergoedt, komt het resterende bedrag mogelijk nog in aanmerking voor belastingaftrek. Voor een werkgever zijn de kosten voor het traject, waaronder begeleiding en coaching, een kostenpost die de belastbare inkomsten verminderen, als deze activiteiten bijdragen aan behoud of herstel van arbeidsgeschiktheid, of zorgen voor duurzame re-integratie in het arbeidsproces (wat bij bijvoorbeeld arbeidsongeschiktheid het geval is). Naar onze mening zijn onze trajecten hier onherroepelijk onderdeel van.

Wij voeren graag het gesprek met je werkgever om hen te overtuigen van de voordelen van een snel herstel en van het voorkomen van uitval door een burn-out. 


Ben je ZZP-er?

Als ZZP-er kan je de kosten voor een traject verhalen via je arbeidsongeschiktheidsverzekering of onderbrengen onder de bedrijfskosten. Het traject kan bijvoorbeeld worden gezet onder de bedrijfsresultaten. De uren die worden besteed aan coaching of training tellen mee voor het urencriterium. Coaching of begeleiding is een leeractiviteit die onder de noemer persoonlijke ontwikkeling kan worden gezet. Hiermee kan je onze trajecten op je bedrijfsresultaten zetten en het op deze manier financieel verantwoorden en kan je de btw aftrekken.