Zonder stress zouden wij niet kunnen overleven. Stress is namelijk een heel gezonde reactie op gevaar.

Stel dat je een weg oversteekt en wanneer je op de helft bent, komt er een auto hard aanrijden. Dan heb je een stressreactie nodig die ervoor zorgt dat er adrenaline wordt aangemaakt, je hartslag versneld, bloed wordt naar de spieren wordt gestuurd om te kunnen vluchten en je maar op 1 ding kan concentreren, de vluchtroute.

Eenmaal veilig aan de overkant neem je even een moment van rust om alle processen weer om te draaien. Dit is waar stress voor bedoeld is, er is echter een grote MAAR ….


De grote MAAR is dat stress ongezond wordt wanneer je regelmatig of langdurig stress ondervindt.
In de hectische wereld van tegenwoordig valt het vaak niet mee om in balans te blijven en je innerlijke rust te bewaren. We worden met allerlei verschillende soorten spanningsbronnen geconfronteerd: tegenslagen, problemen op het werk of het ontbreken van werk, geldzorgen, spanning binnen relaties, zorgen om onze gezondheid, om er maar een paar te noemen. We ondervinden deze gevoelens elke dag. Vaak is dit zo gewoon geworden dat we er ons niet eens meer van bewust zijn.

De hierboven genoemde frustraties en spanningsbronnen zorgen allemaal voor stress. Met stress bedoelen we de belasting die je lichaam en geest ondervinden als reactie op bepaalde gebeurtenissen. Die belasting kan ertoe leiden dat je uiteindelijk lichamelijke klachten ontwikkeld of ziek wordt. Steeds meer ziekten worden in verband gebracht met stress. Te veel spanning vermindert namelijk je algemene weerstand. Door die verminderde weerstand wordt de kans op allerlei aandoeningen en ziekten groter. Langdurige spanning draagt bij aan het ontstaan van hartziekten, hoge bloeddruk, beroertes, depressie, angst en paniekklachten, psychosen en slaapstoornissen. Bij kinderen heeft stress een negatieve invloed op het leervermogen en dus op de ontwikkeling.

Onder invloed van stress reageren we vaak geprikkelder, worden we chaotischer of vergeetachtiger en kunnen we minder helder denken.hrc coherentie
Een leven zonder stress is niet mogelijk. Het goede nieuws is dat we wel beter kunnen leren omgaan met die dingen die stress bij ons oproepen en dat is precies wat je met deze training gaat leren. Zo kunnen we de kwaliteit van ons leven verbeteren en gezondheidsproblemen voorkomen.
Stress heeft invloed op meerdere processen in het lichaam, zo ook op het hartritme. In de volgende illustratie zie je bovenaan een onregelmatig, chaotisch hartritme (tijdens stress). Onderaan zie je een harmonieus ritme waarbij een regelmatig, geleidelijke afwisseling is van versnellen en vertragen. Dat noemen we een coherent hartritme (in dit voorbeeld tijdens een gevoel van waardering).

Zo’n chaotisch hartritme noemen we een incoherent ritme. Een incoherent hartritme heeft op den duur ongunstige effecten op je lichaam en geest. Een coherent ritme heeft daarentegen juist allerlei positieve effecten op je lichaam en geest. Tijdens coherentie ben je zowel geestelijk als lichamelijk in balans, de systemen in je lichaam werken optimaal met elkaar samen. Sommigen mensen noemen het Flow; alles gaat als vanzelf, je zit lekker in je vel.

Stressbronnen
Wanneer we het hebben over stress, denken we meestal in de eerste plaats aan grote, heftige dingen die ons overkomen, zoals een scheiding of het overlijden van een dierbare. Er zijn ook minder grote stressbronnen zoals je portemonnee verliezen, een deuk in je auto of langdurig slepende zaken zoals conflicten, verbroken relaties of overlast van buren.
Ook de kleine dagelijkse probleempjes en irritaties veroorzaken stress. Vele kleintjes maken echter een grote. Voorbeelden hiervan zijn: iemand die onaardig reageert, lange rijen bij de kassa, je eigen slordigheid (alweer die sleutel kwijt…) of perfectionisme, mensen die te laat komen, etc.
Maar ook positieve veranderingen, zoals een verhuizing naar een mooi huis of de geboorte van een kind kunnen stress oproepen, omdat het veel van je aanpassingsvermogen vraagt.

Wat zijn jouw stressbronnen? En wat doe jij om de stress te verminderen?

Ben je gestrest, burn-out of overspannen of denk je dat je overspannen raakt? Dan help ik je uiteraard graag klachten te verminderen / voorkomen!

Categories:

No responses yet

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.