Steeds meer mensen kampen met burn-out klachten. Iedereen kent wel iemand die een burn-out heeft of heeft gehad. Het is belangrijk dat je een burn-out kunt herkennen bij jezelf, je naasten of bij een collega of werknemer.

Herken een overspanning of burn-out
Symptomen van overspanning (minstens 3 van onderstaande klachten zijn aanwezig):

  • Moeheid
  • Gestoorde of onrustige slaap
  • Prikkelbaarheid
  • Niet tegen drukte/herrie/prikkels kunnen
  • Emotionele labiliteit
  • Piekeren
  • Zich gejaagd voelen
  • Concentratieproblemen en/of vergeetachtigheid

Volgens de reguliere gezondheidszorg is er officieel pas sprake van een burn-out als bovengenoemde klachten langer dan 6 maanden bestaan en gevoelens van moeheid en uitputting sterk op de voorgrond staan.

Daarnaast worden nog meer symptomen in verband gebracht met een (beginnende) burn-out:

  • Duizelig, trillende handen, tintelingen
  • Opgeblazen gevoel, buikpijn of kramp
  • Stijfheid in o.a. handen en mond
  • Spierspanning in nek, schouders rug en zwaar gevoel in benen en armen
  • Versnelde, oppervlakkige ademhaling
  • Paniekerig of angstig
  • Overal tegenop zien

Waarom krijgt niet iedereen die hard werkt?
Een zeer belangrijke factor voor het ontwikkelen van klachten is de mate waarin iemand in staat is om te herstellen van (in)spanning. Wanneer je niet goed kunt herstellen word je steeds vermoeider tot je een niveau van vermoeidheid bereikt dat het je leven gaat beïnvloeden.
Bij mensen met o.a. een burn-out meten met onze apparatuur in rust waardes (hartslag, ademhaling) die gelijk zijn aan de waardes van iemand die 10km zo snel mogelijk probeert te rennen. Als je continu in deze staat verkeerd is het niet gek dat je uitgeput raakt.

Wie lopen het meeste risico om in een burn-out te belanden?
Perfectionisten, mensen met HSP (hooggevoeligheid), piekeraars, mensen die het moeilijk vinden om nee te zeggen en anderen willen pleasen, controlfreaks en mensen die zich moeilijk uiten en vaak gevoelens oppotten (de introvert).

Wat kan je zelf doen?
Herken jij jezelf of iemand in je omgeving in bovenstaande beschrijving wacht dan niet te lang met het nemen van actie. Je kunt namelijk zelf een heleboel doen om klachten te verminderen of om klachten te voorkomen. Wij helpen je daar graag bij, het is namelijk onze missie om Nederland burn-out vrij te maken en daar kan jij bij helpen! Lees ons gratis e-book of maak een afspraak voor een intake waarbij wij verschillende metingen doen om in kaart te brengen hoe je ervoor staat.

Categories:

Comments are closed